Politikken

Program Arendal Arbeiderparti 2023 - 2027

Bilde av ordfører Robert smilende foran ferge med tekst med valgkamprogram for Arendal Ap 2013-2027, Skape, dele, sammen.

Vi skal skape – dele – sammen

Dette er stikkordene for Arendal Arbeiderpartis nye valgprogram for 2023-27. Gjennom åtte år har vi lykkes med å videreutvikle kommunen til beste for innbyggerne. I det nye programmet kan du lese hvordan vi har tenkt å utvikle kommunen videre.I programmet under kapitlet arbeid kan du lese hvordan vi skal omstille næringslivet gjennom en storsatsing på grønn og bærekraftig industri som vil redusere utslippene og skape flere arbeidsplasser. Og vi skal inkludere flere i arbeidslivet og jobbe for å øke kompetansen gjennom livslang læring.I kapitlet velferd legger vi vekt på å sikre like muligheter for alle, utjevne forskjeller gjennom å styrke den desentraliserte fellesskolen og sikre gode og trygge skolemiljø.Vi skal trygge og styrke vårt kommunale helsetilbud og omsorgstjenestene samt bygge flere sykehjemsplasser og vi skal arbeide utrettelig for å bedre levekårene blant de som har minst.

I kapitlet klima og miljø sier vi bla at vi vil samarbeide med fylkeskommunen om å elektrifisere busser og ferger. Vi skal sørge for informasjonskampanjer som gjør at innbyggerne tar klimabevisste valg. Og vi skal videreutvikle og se på utvidelser av eksisterende marka grenser, og opprette marka grense i Arendal nord og på Tromøy.Kapitlet folk og samfunn fokuserer blant annet på at vi skal utvikle gode lavterskeltilbud i hele kommunen til barn og unge som ikke faller inn under organiserte fritidstilbud.

Vi skal gjeninnføre boplikt i hele kommunen og vi skal øke boligbyggingen til minst 500 nye boliger i året og gjenreise den sosiale boligbyggingen.

Her kan du lese fullversjonen av programmet.