Alle må bidra i etablering av batterifabrikk

Både Jonas Gahr Støre og Erna Solberg har nylig besøkt Arendal, men kun Jonas ba om å høre hva Arendal kommune og Morrow batteries trenger av drahjelp fra regjering og storting for at etableringen skal bli vellykket.

Jonas Gahr Støre lytter til Morrow og Arendal kommune på batterifabrikktomta i Arendal.

Jonas Gahr Støre besøkte batteritomta 5. juli og lyttet til kommunen og Morrows behov og utfordringer med alt fra vei til havna og straffetoll som følge av Brexit.

15.07.2021

Dette er ikke et innlegg for å kritisere de lokale folkevalgte i Arendal Høyre, men heller gi til uttrykk for en stor frustrasjon på mangel av interesse. Alle må forsøke å finne gode løsninger for framtidens arbeidsplasser og verdiskapning knyttet til den største industrielle etableringen i moderne tid av Morrow Batteries AS i Arendal fra de nasjonale folkevalgte.

Som ordfører i Arendal kommune er jeg stolt over det tverrpolitiske arbeidet som har blitt gjort i den siste tiden med etableringen av Morrow Batteries AS. Det samme gjelder det arbeidet som administrasjonen i kommunen har gjort. Det er veldig imponerende.

Det har vært jobbet svært godt opp mot flere av de nasjonale partiene etter at etableringen ble et faktum. Det har vært mange møter. De fleste har vært digitale. Vi har møtt mange argumenter, og argumenter som har endret seg underveis som vi har sammen lokalt og regionalt har imøtekommet. Vi klarte nesten å få til forpliktende formuleringer knyttet til økonomien for å få til veistrekningen fra Eyde Energipark og Arendal Havn Eydehavn. Etableringen av batterifabrikk er en etablering som skjer i et svært raskt tempo. Dette med bakgrunn i blant annet den teknologiske utviklingen at jeg er bekymret for om dagens regjering henger med.

Dette er en etablering som er unik. Jeg er stolt over at Arendal kommune er partner til en så stor etablering. Det kommer til å skape store ringvirkninger framover. Ja, en tid før og en tid etter etableringen. En så stor etablering skjer ikke av seg selv. Det er svært mange elementer som skal på plass. Svært mange. Det er snakk om boligtomter, næringstomter, kollektivtransport, kulturtilbud, utdanningstilbud, fritidstilbud mm.

Sørlandet og Arendal var nylig heldig med et besøk fra statsminister Erna Solberg. Jeg må si at jeg hadde forventet at det ville vært et møte mellom Morrow Batteries og/ eller Arendal kommune knyttet til denne unike etableringen. Verken jeg eller administrasjonen hørte noe som helst. Samtidig jeg har fått flere spørsmål og kommentarer fra flere innbyggere om statsministerens besøk i Arendal hadde etableringen på sitt program.

Jeg blir bekymret når jeg vet at regionen trenger slike næringsetableringer med en så stor verdiskapning og arbeidsplasser. Samtidig må det arbeides med å få veien fra Eyde Energipark og ned til havna, orden på batteriproduksjonen som blir rammet av en helt urimelig skatt på 10% ekstra enn flere av sine konkurrenter, rammevilkårene i våre naboland og EU er bedre innenfor batteriproduksjon med mer. Da hadde jeg forventet at dagens statsminister i det minste hadde vist noe interesse for denne etableringen.

Nå skal man ikke alltid legge til grunn alt som står skrevet i en avis, men når Erna Solberg sier til Fædrelandsvennen: «Vi har fått til mye som blant annet bygging av ny europavei, bygging av to fengsler og videreutvikling av forskningsmiljøene. De neste årene vil fokuset blant annet være grønt skifte for olje- og gassnæringen». Enig med Erna Solberg i dette, men utviklingen av sørlandet stopper jo ikke her. Hva med batteriproduksjonen? Vi har muligheter for å få til mer enn etableringen av Morrow Batteries i Arendal. Da må vi ha en regjering som virkelig vil satse på det grønne skifte og noe av framtidens industri som vi har alle forutsetninger til å få til på Sørlandet pga at vi har overskudd av den mest grønne energien i Europa. Da hadde jeg forventet at Erna Solberg tok kontakt med Morrow Batteries eller Arendal kommune for å lytte og tilrettelegge. Hva er utfordringene nå? Hva trenger dere i framtiden?

Det er dette Jonas Gahr Støre fra Arbeiderpartiet har gjort sammen med besøkene til Ole Erik Almlid adm. dir. i NHO og ledelsen i LO med Are Tomasgard. De har lyttet og spurt hva som skal til, hvilken erfaringer som vi har med mer. Det er trepartssamarbeidet i praksis. Det er slik vi lykkes. Noe også NHO regiondirektør Høye G. Høyesen omtaler i sitt leserinnlegg 13.07.21.

Vi er enda ikke i mål. Vi må sammen få til denne etableringen. Lokalt, så vel nasjonalt. For dette er ikke noe norgesmesterskap. Dette er verdensmesterskap. Vi har alle forutsetninger til å lykkes, men da må alle bidra.

Robert Cornels NordliOrdfører

Arendal kommune