Ordføreren som går mot strømmen

AP fortsetter som største partiet i Arendal og nesten halvparten av innbyggerne ønsker Robert Cornels Nordli som ordfører.

Robert Cornels Nordli

Sentio Research har på vegne av Arbeiderpartiet i Arendal gjennomført en meningsmåling i Arendal i perioden 1. – 8. august. Målingen baserer seg på 500 intervjuer og viser at Arbeiderpartiet og ordfører Robert Cornels Nordli fortsatt står sterkt i Arendal.

AP fortsatt størst

Målingen viser at Arbeiderpartiet fortsatt er det største parti i Arendal til tross for en tilbakegang sammenlignet med 2019-valget. Arbeiderpartiet får 23,2 prosent mens høyre får 22,9.

Av de andre partiene har SV størst fremgang med 3.7 prosent sammenlignet med 2019-valget. Størst tilbakegang er det for Arendalslista med -5%.

Nær halvparten i målingen mener Robert Cornels Nordli bør fortsette

Målingen viser det er nær dobbelt så mange som vil ha Robert Cornels Nordli som ordfører sammenlignet med høyres ordførerkandidat Linda Øygarden. 45% av de spurte vil fortsatt ha Robert Cornels Nordli (AP) som ordfører, mens 23% vil ha Linda Øygarden (H).

Blant de som støtter gjenvalg for vår nåværende ordfører er det flest kvinner (49% av de spurte) og flest i aldersgruppen 55-59 år (54%). Linda Øygarden får støtte fra flest menn (27%) og flest eldre over 60 år (30%).

«Dette er en svært oppmuntrende meningsmåling både for meg og Arbeiderpartiet i Arendal», sier ordfører Robert Cornels Nordli i en kommentar til meningsmålingen. «Vi går klart frem sammenlignet med målingen i begynnelsen av juli i år, og vi beholder stillingen som det største partiet i Arendal. Jeg håper vi kan fortsette å utjevne forskjellene og skape og dele sammen med et næringsliv som stadig vil mer for alle arendalitter.

Målingen viser etter min mening at det vil være gode muligheter for å få et flertall i det nye bystyret basert på et samarbeid mellom sentrum- og venstrepartiene», sier ordføreren som nå ser frem til resten av valgkampen med stor optimisme.

Graf valgmåling
Mandatberegning sammenlignet med valget i 2019
Hvem vil du har som ordfører i Arendal?