Robert på stand

De neste 4 årene: Et positivt tidsskille for Arendal

De neste årene håper vi å kunne skape 8.000 nye arbeidsplasser i Arendal. Dette vil kunne være summen av alle planlagte nyetableringer og utvidelse av eksisterende virksomheter. Denne reisen ser jeg frem til å bli med på.

Som ordfører i Arendal de siste åtte årene har jeg vært med på å legge grunnlaget for industrieventyret vi nå ser tar form i Arendal. Da tenker jeg ikke bare på batterifabrikken som er under oppføring på Eyde Material Park, men også de mange eksisterende bedriftene som nå utvider virksomheten og ansetter flere folk. Gard og Kitron er gode eksempler på dette.

Den optimismen vi nå ser innen næringslivet forteller om stor tro på fremtiden: Morrow Batteries alene vil komme til å bli en så stor og kompleks arbeidsplass at den vil kunne gi arbeid til alle – om du har doktorgrad, er professor, har mastergrad – eller ikke har noen fagutdanning. Alle vil ha muligheter til å kunne få seg jobb. For vi trenger mange flere hender. Husk at dette er det største industrielle etableringen i Norge i morderne tid. Så vi må bare benytte oss av denne muligheten nå.

Det ikke skal stå på Arendal kommune når det gjelder å legge forholdene til rette for ny industri. For dette har vi levert på gjennom flere år – og det skal vi fortsette med. Og til de som måtte være skeptikerne vil jeg si: Jeg er sikker på at slike etableringer kommer, for markedet er der og de nye miljøvennlige produktene vil bli etterspurt. Jeg vil også fremheve de mange grûnderne, enkeltmannsbedrifter, små, mellomstore og store bedrifter som vi nå ser lykkes i markedet og ansetter flere folk. Det handler om å treffe alle disse – og hele tida se om det er noe vi som kommune kan gjøre for å bidra til at de lykkes.

For det er nødvendig å ta flere grep: Vi må få til en kraftig økning i boligbyggingen for å etterkomme behovet for alle typer boliger. Saksbehandlingstiden for byggesaker må ned og tempoet må opp i behandlingen av kommuneplanen.

Men det handler ikke bare om industrietableringer og boligbygging. Det som virkelig teller er hvilke muligheter oppgangstidene vil kunne gi innbyggerne i Arendal. I første rekke handler det om at den enkelte innbygger nå har større mulighet for å få seg jobb, komme seg ut i et fellesskap, få en videreutdanning, tjene penger og skape sitt eget hjem.

Men jeg legger ikke skjul på at vi fortsatt har utfordringer. Det å vite at ikke alle innbyggere har det bra, uroer meg. Derfor skal vi bygge flere bofellesskap for de som ikke kan bo hjemme. Og vi skal bygge nytt Helsehus på Saltrød. Jeg er like opptatt av å løfte skolen og skolehverdagen til et annet nivå enn det vi har i dag. Vi må styrke laget rundt elevene, våre yngste innbyggere, slik at de får en best mulig arena til å lære og til å utvikle seg.

For vi må aldri glemme at vi, kommunen og folkevalgte, er tjenere for våre innbyggere og da må vi levere de tjenestene det er behov for – til enhver tid. Så det vil være det viktigste for meg å etterstrebe i neste periode.

Robert Cornels Nordli

Ordførerkandidat for Arbeiderpartiet