Det går ikke alltid en ferje

Våre planpolitikere, Nina Jentoft og Vanja Grut, er utålmodige etter å få fart på fergetrafikken i Arendal. - Arendal Arbeiderparti er utålmodige og ønsker at fylket, sammen med oss, skal være løsningsorienterte og ikke gå i «hvilemodus» i venteperioden, skriver de i dette innlegget.

Nina Jentoft og Vanja Grut

Nina og Vanja krever svar fra fylkesordfører Arne Thomassen (H) på hva den høyrestyrte posisjonen på fylket gjør for løse den fastlåste situasjonen med å legge til rette for grønn transport på Arendals vannveier.

Arendal er i vekst. Det skal bygges dobbelt så mange boliger i kommunen vår de kommende årene enn normalnivået. Kommuneplanutvalget regulerer nye boligområder. I torsdagens bystyre vil med all sannsynlighet Pusnes-planen bli vedtatt. Dette boligområdet ligger, som flere av våre nye boligområder, langs eller tett på sjø. Jeg kan nevne Vindholmen og Marisberg – Barnas bydel, som eksempel på noen som er under salg og utbygging nå. I tillegg er reguleringsarbeidet for Tangen kommet langt.

Vårt lokalveinett skal tåle mye mer trafikk, hvis Arendal får den veksten som spås som følge av nye næringsetableringer, på Tromøya, på Kystveien etc. Men vil den det? Trafikkanalyser som Nye Veier har fått gjennomført viser at veksten i biltrafikken som følge av etableringen av Morrow alene, med de ringvirkninger som anslås, ikke bare vil belaste E18, men lokalnettet i stor grad i morgen- og ettermiddagsrushet. Med stor fare for oppstuing på E18 om noen år, om ikke lokalnettet klarer å ta unna den økte trafikkmengden. Det blir derfor veldig viktig å legge til rette for alternative reisemåter enn bilen. I tråd med ambisjonene i areal og transportplanen for arendalsregionen må flere gå, sykle, og reise kollektivt. I Arendal har vi også vedtatt at vi ønsker at ferjer, fortrinnsvis el-ferjer, skal trafikkere våre store sjønære boligområder hvor det er lagt til rette for dette.

Dette har vært gjeldende politikk for Arendal Arbeiderparti. Men lite har vi hørt fra fylkes politiske og administrative ledelse, som er ansvarlig for ferjene i fylket, siden vårt vedtak i bystyret.

Etter å ha undersøkt nærmere forstår vi at saken er stoppet opp i fylkesadministrasjonen, på grunn av manglende avklaringer med ESA (EFTAs overvåkingsorgan). Her synes konkurransereglene å stå i veien for at dagens dieseldrevne ferjer blir lagt om til grønn energi. Dette var neppe intensjonen ved lovgivningen. Nasjonale myndigheter må på banen og skaffe de nødvendige avklaringer og vi vil selvfølgelig følge dette opp med våre i regjeringsapparatet. Men vi forstår at reglene er kompliserte og at det kan ta tid.

Arendal Arbeiderparti jobber kontinuerlig med utvikling av kommunen og med å legge de store linjene på plass i godt samarbeid med næringslivet og sivilsamfunnet. Samtidig som nye etableringer skjer i arendalsregionen, og nye arbeidsplasser skapes, er vi opptatt av hvordan bomiljøene oppleves og hvordan familiene skal kunne forflytte seg fra A til Å, til arbeid og fritidsaktiviteter, og likevel kunne støtte opp under det grønne skiftet vi for fullt går inn i.

Våre mål om el-ferjer i Arendal står fast, men vi forstår at det kan ta tid før vi ser el-ferjer frekventere våre sentrumsnære boligområder langs sjø. Da må vi tenke annerledes. Kan for eksempel Skilsøferja og Kolbjørn være del av en løsning på kort og mellomlang sikt, og kan ferjekaiene i så tilfelle forbedres for personer med behov for tilrettelegging slik at ferjene i større grad blir inkluderende for alle deler av befolkningen? Og kan det geniale tilbudet AKT svipp, hvor en kan bestille minibusstransport, også utvides til å frakte Tromøy- og Hisøy folk til og fra fergeleiet? Eller må en alternativt tenke en omdisponering av (deler av) midlene som var tenkt til el-ferjene til andre miljøvennlige tiltak? Arendal Arbeiderparti er utålmodige og ønsker at fylket, sammen med oss, skal være løsningsorienterte og ikke gå i «hvilemodus» i venteperioden.

Arendal Arbeiderparti forventer et svar fra Høyres fylkesordfører som øverste leder av den høyrestyrte posisjonen i fylket, på hva deres planer nå er. Vår forventning er at det raskt utvikles en tiltakspakke som kan bidra til å løse bilbelastningen på veiene våre og redusere klimautslippene på alternative måter mens vi venter.

v/Nina Jentoft og Vanja Grut, Arbeiderpartiet.Kommuneplanutvalget og Arendal bystyre