Ett parti det er trygt å velge hvis du vil sikre et regjeringsskifte

Arbeiderpartiet har et program som leverer realistisk miljøpolitikk, partiet kan styre og er vant å jobbe sammen med andre. Ønsker du et regjeringsskifte for en politikk for vanlige folk og en overgang til grønne næringer, da er en stemme på Arbeiderpartiet det rette. Nå er det vanlige folks tur!

Nina Jentoft

Nina Jentoft skriver her om hvorfor det er trygt å stemme på Arbeiderpartiet hvis du vil sikre et regjeringsskifte.

Det synes som det er stemning i folket for et regjeringsskifte til en rødgrønn regjering. Det synes å være stemning for en politikk for: (1) en mer rettferdig fordeling av ressursene (en regjering som ikke gir skattelette til milliardærene), (2) sikring av velferdstjenestene, (3) et anstendig arbeidsliv, (4) et grønnere samfunn, og (5) en politikk som vil skape morgendagens grønne arbeidsplasser i en utstrekning og i et tempo som gjør at norske husholdninger har et arbeid å leve av også i denne overgangen. Hvis du ønsker å sikre dette – stem Arbeiderpartiet.

Arbeiderpartiet har alltid vært partiet for vanlige folk, ikke minst har Arbeiderpartiet vært garantisten for sikring av våre felles naturressurser i offentlig regi, innføringen og sikring av velferdsordningene, for en politikk for nye arbeidsplasser og et anstendig arbeidsliv gjennom sterk statlig styring. Et stort og sterkt Arbeiderparti vil gi oss en ny kurs, ikke minst har partiet fått inn en realistisk miljøpolitikk i sitt program.

Arbeiderpartiet vil arbeide for et grønt skifte. Men det må oppleves rettferdig og vi må få med alle på denne overgangen. Det betyr at et miljøperspektiv må gjennomsyre alle politikkområder. Vi må få med distriktene og byene, vi må få med de unge og eldre, og næringene. Nye grønne arbeidsplasser utviklet av våre høykompetente ingeniørmiljøer med flere, blant annet fra olje- og petroleumsnæringen, gir nye jobber i takt med at arbeidsplasser i miljøskadelig produksjon gradvis fases ut. Med Arbeiderpartiets politikk vil ikke arbeidstakere og husholdningene miste sitt levebrød i denne overgangen til grønne næringer. Arbeiderpartiet har en sterk miljøpolitikk fordi den er til å leve av og med.

Det er mye spekulasjoner om hvem som vil og kan styre sammen rett før et valg. Det er medienes privilegium å gi oss litt spenning inn mot valget. Det endrer imidlertid ikke det faktum at Arbeiderpartiet gjennom historien har vist at partiet kan styre Norge godt. Arbeiderpartiet, Sosialistisk venstreparti og Senterpartiet har i flere regjeringsperioder vist at de kan styre sammen. Lokalt styrer Arbeiderpartiet med langt flere parti. Det er mange partier en kan velge mellom i Stortingsvalget. På den ene siden er det en styrke ved det norske demokratiet. Det er noe for enhver smak og det kan bidra til stort engasjement og en høy valgdeltakelse. Imidlertid er det en fare for stor fragmentering. Folk stemmer på små partier på grunn av enkeltsaker og tar på den måten ikke ansvar for helheten og det regjeringsskifte en faktisk ønsker. Mye av de forslagene som kommer, for eksempel i miljøkampen, som en absolutt stopp-dato for oljeproduksjon, er verken gjennomførbart eller særlig miljøfremmende. Det er symbolpolitikk. Jeg vil tro budskapet deres allerede har nådd mottaker og at det gjør denne overgangen raskere enn den ellers kunne blitt.

Vi kan skape nye arbeidsplasser og tjene penger på den grønne overgangen. Det er smartere enn å gjøre 205 000 norske arbeidstakere, som er direkte eller indirekte sysselsatt i oljenæringen, arbeidsledige over natta. Arbeiderpartiet har et program som leverer realistisk miljøpolitikk, partiet kan styre og er vant å jobbe sammen med andre.

v/Nina Jentoft, Bystyrerepresentant Ap

3. september 2021