Fellesskapets penger skal brukes på kommunale tjenester og ikke på kanal

Arendal Arbeiderparti er positive til etablering av kanal, men uten kommunale penger.

Nina Jentoft

Høyres utspill om å åpne den kommunale lommeboka til etablering av kanaler, er overraskende og urealistisk, skriver Nina Jentoft (Ap). FOTO: MONA HAUGLID

Arendal Arbeiderparti er positive til etablering av kanal, men mener at fellesskapets penger skal brukes på kommunale tjenester og ikke kanal. I kommunen har vi store oppgaver foran oss, samtidig som vi har en sårbar økonomisk situasjon. Det krever strenge prioriteringer.

Vi skal bygge helsehus på Saltrød som skal stå ferdig i 2026. Det er innstillingen fra omsorgskomiteen forrige torsdag til bystyrets behandling 27. april. Den saken har hatt oppmerksomheten rettet mot seg lenge. Litt underkommunisert er det imidlertid at kommunen også skal bygge mange flere boliger/bofellesskap for voksne personer med nedsatt funksjonsevne.

Det er en riktig og svært viktig prioritering, og den krever også store ressurser på investeringssiden og etter hvert på drift. Samtidig vet vi at antall ansatte må opp i barnehagene og skolene våre, og også innen eldreomsorgen i tråd med at antall eldre øker, og da kanskje spesielt i de hjemmebaserte tjenestene, dagaktiviteter, men også noe på omsorgssentrene.

Dette er en virkelighetsoppfatning jeg trodde et samlet bystyre satt med. Med de økonomiske rammebetingelsene vi har i kommunen er Arendal Høyres utspill om å åpne den kommunale lommeboka til etablering av kanaler, overraskende og urealistisk.

Arbeiderpartiet er også positive til kanaler og vil jobbe- og tilrettelegge for å få dette etablert, men vi har fra første stund vært tydelig på at vi ikke skal bruke kommunale kroner til dette formålet. Vi vil prioritere primæroppgavene våre først – de lovpålagte oppgavene.

Arbeiderpartiet går på valg på å «Skape – Dele – Sammen» og får vi flertall til å bestemme, vil dette budskapet være ei rettesnor for alt vårt arbeid. Vi har over snart åtte år arbeidet systematisk og målrettet med å skape flere arbeidsplasser i Arendal. Med etablering av batterifabrikken m.fl. og de ringvirkninger vi kan forvente som resultat, er vi nærme å nå våre mål.

Men mye arbeid gjenstår og dette skal landes i den nye valgperioden. Flere arbeidsplasser og forhåpentligvis en befolkningsvekst vil bidra til økte skatteinntekter og gi kommunen en bedret finansiell mulighet til å styrke våre tjenester og utvide vårt tjenestetilbud der vi opplever det er svakheter i dag. Etablering av kanaler står ikke på den lista slik vår økonomiske situasjon er i dag og vil være de nærmeste årene.

Det betyr noe hvem som styrer Arendal fremover.

Nina Jentoft, varaordførerkandidat