Hove-saken oppsummert

Det er verd å merke seg for den vanlige innbygger at alle i bystyret stemte for camping på Hoveodden forrige torsdag. Ikke å tilbakeføre området til naturen, slik vi vanligvis tenker at LNF er, skriver Nina Jentoft og Vanja Grut i dette innlegget.

Nina Jentoft og Vanja Grut

Sist torsdag vedtok flertallet i Arendal bystyre en reguleringsplan over en «Naturcamp» på Hove. 70 overnattingsenheter, 125 i skolens sommerferie som følge av at en åpner opp for 55 flere telt i den perioden, er langt lavere enn de ca 300 enhetene i den gamle campingen. Dette er en moderat «Naturcamp» etter bestilling fra et klart flertall i bystyret våren 2020.

Arbeiderpartiet er klar over at økningen i antallet campingenheter bryter med statsforvalternes føringer, men mener det ikke bør være av stor betydning da det kun er den lette campingformen som økes i en begrenset tidsperiode. Allmenhetens parkeringsmuligheter berøres ikke da parkering for disse ekstra plassene ivaretas i Hoveleiren (på plasser som ikke benyttes av allmenheten) og det tilbys en tilbringer-tjeneste.

Arbeiderpartiet ser frem til meklingen hos statsforvalter da løsningen etter vår vurdering vil kunne fungere godt. Vi ser også frem til fylkesutvalgets bestilte sak som skal utrede fergetilbud og et styrket kollektivtilbud til Hove. Allerede nå vil Arbeiderpartiet markere at tilgjengeligheten til Hovedodden skal styrkes. Vi har lært at det er mer fremtidsrettet enn å tilrettelegge for parkering i sjønære naturområder. Det har vi lært av statsforvalteren, paradoksalt nok. Det er et viktig poeng for Arbeiderpartiet å redusere bilbruken og øke kollektivtilbudet til Hove og det er noe fylkeskommunen bør merke seg.

Hvorfor ikke bare vedta de 70 enhetene og få ro rundt saken? Arbeiderpartiet mener det er viktig at vanlige folk skal kunne campe der for en grei penge og da mener vi at vi er nødt til å øke antallet teltplasser i skolens sommerferie. Vi mener det vil gi en bedre sosial profil og økningen vil kunne imøtekomme kritikken av at tilbudet der ute blir så dyrt. Med dette imøtekommer vi også nasjonalparkstyret som har vært bekymret for økt villcamping i nasjonalparken dersom ikke antall teltplasser økes i campingområdet. I tillegg virker 70 enheter for lavt til å få det økonomisk drivverdig for en hvilken som helst driver.

LNF-forslaget som motstanderne har fremlagt åpner for gratis camping for alle etter friluftsloven. Det er verd å merke seg for den vanlige innbygger at alle i bystyret stemte for camping på Hoveodden forrige torsdag. Ikke å tilbakeføre området til naturen, slik vi vanligvis tenker at LNF er.

Arbeiderpartiet er sterk tilhenger av norsk friluftslov og mener den gir allmenheten sterke rettigheter og fungerer veldig bra mange steder i norsk natur. Men på Hoveodden tror vi ikke det vil fungere å kunne telte gratis i to dager, ettersom hundretusenvis av personer kommer ut dit hvert eneste år med bil.

Vi ser for oss at presset på Hoveodden kan bli enormt hvis alle kan campe gratis og fritt. Og parkeringsutfordringen løses ihvertfall ikke i dette alternativet. Da vil parkeringsplassen bli okkupert av de som ønsker å campe gratis på Hoveodden, noe som vil fortrenge vanlige turgåere.

LNF-forslaget med åpning for todagers camping, gir oss ingen kontroll overhodet. Det er ikke sagt noe om hvem som skal holde oppsyn med området, bortvise campere for overgått tid, eller vedlikeholde fellesfunksjoner som toaletter og dusjer. Og til syvende og sist betale for det, et tilbud som var tenkt gratis for alle i vedtatte plan. Er det kommunen som skal ta millioner fra skole og omsorgsbudsjettene?

Den vedtatte planen bringer derimot inntekter inn. Penger som kan brukes til fellestjenester og ikke minst spas tilbake til driften av Hoveleiren og de utallige aktiviteter som tilbys der.

Nina Jentoft og Vanja Grut, Arbeiderpartiet