Jan Rudy Kristensen

Kommunebudsjettet: Arendal Ap vil prioritere de mest sårbare

Representantskapet i Arendal Arbeiderparti har i møte 8.11.23 lagt rammene for partiets behandling av forslaget til budsjett for neste år. Med et så stramt budsjettforslag vil hovedfokus være å prioritere tiltak til de som er mest sårbare, mener representantskapet.

Representantskapet i Arendal Arbeiderparti støtter bystyregruppas strategiske plan for behandlingen av forslaget til budsjett for 2024. I en uttalelse etter møtet peker representantskapet på flere forhold som partiet skal spesielt vektlegge under budsjettbehandlingen:

• Helsehuset på Saltrød må fases inn i perioden
  • Tilrettelagte kommunale boliger for personer med nedsatt funksjonsevne må fases inn i perioden
  • Boligbyggingen må økes i perioden
  • Svake og sårbare grupper skal skjermes mot kutt i sine tjenestetilbud

- I en tid hvor vi må kutte ned på mye, vil vårt fokus være å skjerme de som trenger oss mest. Derfor ønsker vi bla beholde bunnfradraget i eiendomsskatten, forteller leder i Arendal Arbeiderparti, Jan Rudy Kristensen. - For Arbeiderpartiet er det viktig med en sunn kommuneøkonomi hvor vi legger til grunn de økonomiske handlingsreglene som er vedtatt av bystyret. I vår avtale med posisjonspartiene har vi imidlertid gjort det klart at når det gjelder investeringer i helsehus/sykehjem, og bofellesskap så kan det gjøres unntak fra handlingsregelens bestemmelser om gjeldsgrad. *

- I våre forhandlinger med posisjonspartiene vil vi og gå inn for for å skjerme og styrke primærhelsetjenestene, avslutter Jan Rudy Kristensen.

* Disposisjonsfondet er pr. dato på 8 % - ca 290 millioner (handlingsregelen sier minst 5 %). Gjeldsgraden i Arendal kommune er 108 % (handlingsregelen sier maks 100 %)

Kontaktperson: Jan Rudy Kristensen, leder i Arendal Arbeiderparti tlf: 957 03890 epost: [email protected]