Økt kommunal styring av barnehagetilbudet

Atle Svendal er gruppeleder i Arendal Aps bystyregruppe

Forslagene fra Storberget-utvalget om bedre kommunal styring av barnehagetilbudet kan gi både økonomiske og kvalitetsforbedringer i kommunens barnehager, skriver gruppeleder Atle Svendal i dette innlegget.

Antall barn i Arendal kommune og kommunene rundt oss har falt betydelig. Selv om vi registrerer noen flere barnefødsler i Agder det siste året er situasjonen i dag helt annleis enn for 30 år siden. Da manglet det barnehageplasser, nå står mange plasser ubrukt. Dette presser driften i både kommunale og private barnehager.

Kommunen mangler i dag verktøy for å ta grep når antall barnehageplasser må justeres. I desember la bystyret i Arendal ned to kommunale barnehager, dette selv om bare en fjerdedel av barnehagene i Arendal er kommunale. Kommunene har i dag ikke anledning til å samordne opptak i de kommunale og de private barnehagene. Kommunen eneste tunge virkemiddel i dag er å konkurrere med de private barnehagene, og slik sikre at flere foreldre velger en kommunal barnehage. Dette var bakgrunnen for at bystyret i desember innførte redusert foreldrebetaling i kommunale barnehager.

Regjeringen har oppnevnt et offentlig utvalg som nå har fremmet viktige forbedringsforslag. Utvalget har vært ledet av statsforvalter Knut Storberget. Både KS, Virke, PBL, Fagforbundet og Utdanningsforbundet har deltatt.

Det foreslås at kommunene bør få et betydelig større ansvar for å styre og utvikle hele barnehagesektoren. Det argumenteres for at kommunen bør få ansvar for et koordinert opptak til alle barnehagene i kommunen, herunder å få mulighet til å redusere antallet private plasser når barnetallet går ned. Når det er nedgang av barn i kommunen, slik er nå er i Arendal og mange andre kommuner, vil et koordinert opptak bidra til at reduserte plasser fordeles på private og kommunale barnehager.

Det foreslås et tettere samspill mellom kommunene og de private barnehagene. Kommunene skal for eksempel kunne inkludere de privat ansatte i kompetansetiltak og i tverrfaglig samarbeid, for eksempel med barnevern og PP-tjeneste. For barn og foreldre i Arendal betyr dette at kommunens satsning på bedre tverrfaglig innsats (BTI) vil bli mer slagkraftig.

Det foreslås videre at kommunen kan stille kvalitetskrav til private barnehager. Hvis kommunen for eksempel ansetter spesialpedagog i sine barnehager, kan kommunen stille krav til de private om at de skal gjøre det samme.

Utvalget foreslår videre at kommunene skal ha forkjøpsrett til barnehager som legges ned eller skal selges. Også dette kan bli et viktig virkemiddel for Arendal kommune og andre kommuner. Ap er iallfall for å øke andelen plasser som drives av kommunen.

Alt i alt mange meget gode og betimelige forslag. Utvalgsmedlemmene er ganske samstemte, bortsett fra Private barnehagers landsforbund (PBL), som ikke ønsker at kommunen skal få alle de foreslåtte virkemidler.

Forslagene fra Storberget-utvalget er rykende ferske. Rapporten «Du er henta» ble lagt fram den 16. juni. Hva de ulike partiene mener om forslagene om at kommunene skal få mulighet til å styre sektoren bedre vil ganske sikkert falle på plass i valgkampen som kommer. Den regjeringen som vi får etter valget vil bli avgjørende for oppfølging av de mange gode forslagene som nå ligger på bordet. Det er grunn til å tro at forslagene fra Storberget-utvalget vil falle i god smak i Arbeiderpartiet på nasjonalt nivå. For den økonomiske driften av Arendal kommune - og for et kvalitativt bedre barnehagetilbud i vår kommune - varsler forslagene inngangen til en ny tid.

Atle SvendalGruppeleder i bystyret, Ap