Problematisk ubalanse mellom kommunale og private barnehager

I Arendal har vi en godt drevet barnehagesektor. Vi har veldig gode private og kommunale barnehager. Det skal vi være takknemlige for. I dag går cirka 76 % av våre barnehagebarn i en privat barnehage, mens 24 % går i en kommunal. Det er en svært problematisk ubalanse.

I dette innlegget skal vi forsøke å forklare hvorfor det er et problem, og hva Arbeiderpartiet, sammen med Sp, KrF, V, Hp og Hovelista fikk vedtatt i budsjettbehandlingen for å forsøke å bøte noe på denne utfordringen.

Det er flere grunner til at en høy andel av barnehageplassene bør tilbys i offentlig regi. Det første argumentet er at vi bør gi barn et tilnærmet likt tilbud, uavhengig av «størrelsen på foreldrenes lommebok». Barn fra svake økonomisk stilte husholdninger skal sikres et likeverdig tilbud. Nesten alle barn går i barnehage i dag, omtrent som i skolen. Skal et tilbud være universelt bør det være et hovedansvar for det offentlige. Det sikrer også en sterk demokratisk styring, rett fra vårt bystyre. Slik er det ikke med de private barnehagene. Det er også en betydelig gruppe barn som trenger et ekstra tilrettelagt tilbud av ulike grunner. Det er knyttet høyere kostnader til tilbudet de må og skal ha. Svært ofte blir det derfor en kommunal oppgave. Videre tilbyr de kommunale barnehagene gode lønns- og pensjonsvilkår og faglige utviklingsmuligheter.

Ved en offentlig organisert velferd forsvinner ikke dine og mine skattepenger inn i «private lommer», men blir videreført i nye velferdsoppgaver til det beste for alle innbyggere i kommunen. Selv om vi har noen ideelle driftede private barnehager, som ikke tar ut utbytte, ser vi i dagens Norge en utvikling mot at flere barnehager blir kjøpt opp av store konsern. Det bekymrer oss.

En stor utfordring for en stram kommuneøkonomi er at finansieringsmodellen for barnehager gjør at vi i Arendal har måttet overføre tre ganger mer til private barnehager enn vi selv bruker på våre egne kommunale barnehager. For hver krone vi bruker på kommunale barnehager, må vi altså overføre 3 kroner til private barnehager. Derfor vil det lønne seg å ha effektivt drevne kommunale barnehager, ved å fylle opp de ledige plassene i barnehagene og mer effektiv drift. I Arendal er det nå en betydelig andel ledige barnehageplasser på grunn av lave barnetall de siste årene.

For kommunens økonomi er det derfor viktig å øke antall barn som går i kommunal barnehage. I årets budsjett la vi derfor inn 10 millioner på investeringsbudsjettet til å kjøpe opp private barnehager for å få opp andelen. Vi setter i tillegg ned månedsprisen i våre barnehager med 500 kroner, og vi har også satt av en halv million til å planlegge en ny, effektiv sentrumsnær kommunal barnehage.

Det er en risiko vi tar, og vi håper at flere vil velge våre kommunale barnehager. Det er spesielt lønnsomt for våre barnefamilier. En familie med to barnehagebarn kan da spare 11 000 kroner i året.

Om redusert foreldrebetaling i kommunale barnehager sier talspersoner for Private Barnehages Landsforbund, tidligere og nåværende driftere for private barnehager, Høyre og FrP at dette er å diskriminere mellom barn og at det er en subsidiering av de kommunale barnehagene. Det blir feil å se slik på det, når vi ser på hvordan våre myndigheter har valgt å utforme finansieringssystemene for barnehagesektoren. Det er fritt frem for alle barnehagedrivere å sikre oppfylling og effektiv drift i sine barnehager ved å øke etterspørselen. Gjøres det ved et prisstimuli vil det i så fall komme barnefamiliene til gode, ikke minst dem med en svak økonomi. De private barnehagene kan også følge på med å senke sine priser. For et slag for barnefamiliene det ville bli!

Mange private barnehager tilbyr i dag tjenester som ikke er påkrevd og som ikke finnes i kommunale barnehager. Det være seg buss, båt, ekstra matservering eller andre tilbud som gjør de mer attraktive i konkurransen om barnehagebarna. Høyresiden sier videre at det går ut over tilbudet til barna fordi en må kutte kostnadene i de private barnehagene. Ja, men hva med barna i de kommunale barnehagene? Vi har måtte snu hver krone, både en, to og fem ganger under Høyre-regjeringens vakt. Det kan ikke være ulovlig for noen å sikre en effektiv drift i sine enheter, og i kommunene forsvinner i hvert fall ikke foreldrenes kroner inn i store utbytter til eierne.

Norge har over en lengre periode vært avhengig av private aktører for å sikre full barnehagedekning, og i Arendal er brukerne av barnehagene like godt fornøyde med kommunale som private barnehager. De private barnehagene gjør en super jobb og vi trenger dem. Men andelen barn i kommunale barnehager bør ikke bli for lav. Det er den nå i Arendal. Det har gitt et for dyrt barnehagetilbud og redusert muligheten for politisk styring av sektoren. Et mål på sikt må være å i hvert fall få til en 50/50-fordeling. Etter en periode med nedadgående barnetall og mange ledige barnehageplasser, bør det ikke bare være en kommunal oppgave å legge ned barnehager, her må privat side også ta sin andel.

Nina Jentoft og Vanja Grut, bystyrerepresentanter (Ap)

Tre barnehagebarn har bygd et tårn høyere enn seg selv. Foto: Øivind Haug