Topp 4 valgliste 2023

Program og valgliste vedtatt

Representantskapet i Arendal Arbeiderparti har i dag vedtatt partiets program og valgliste for kommunevalget 2023 – 2027.

(Arendal 19.11.22) Representantskapet i Arendal Arbeiderparti har tidligere nominert vår ordførerkandidat Robert Cornels Nordli og vår varaordførerkandidat Nina Jentoft på de to første plassene. I dag har vi godkjent en valgliste som består av 40 kandidater hvorav de første fire er kumulert/gitt tilleggsstemmer.

Valglisten 2023Den nye valglisten til Arendal Arbeiderparti preges av både erfaring og fornyelse der kvinner og menn har fått like stor representasjon. Valglisten har kandidater fra alle deler av kommunen i alderen 18 til nær 80 år.

1. Robert Cornels Nordli (f. 1976)2. Nina Jentoft (f. 1966)3. Jakob Tørå Hæier (f. 2003)4. Vanja Grut (f. 1970)5. Svein Harald Monsen (f. 1967)6. Jelena Grønlund Høegh-Omdal (f. 1996)7. Arne Jenssen (f. 1965)8. Ramani Konstanse Cornels Nordli (f. 1999)9. Einar Andre Myrland Johansen (f. 1993)10. Anniken Solfjeld Pedersen (f. 1977)11. Fredrik Wilhelm Schulze (f. 1973)12. Torunn Poppe (f. 1978)13. Runo Nygård (f. 1965)14. Tanja Maria Javnes Sandåker (f. 1972)15. Steinar Rasmussen (f. 1955)16. Idunn Thunberg Christensen (f. 1988)17. Josef Hæier (f. 1965)18. Hanna Renate Kristensen (f. 1981)19. Amir Poya Ghazi (f. 1979)20. Ester Maria Koskila Vilmar (f.1985)21. Glenn Salvesen (f. 1970)22. Miriam Langmyr (f. 1973)23. Kendal Ömer Shuli (f. 1978)24. Hege Lægreid (f. 1972)25. Tore Ingvald Brømnes (f. 1956)26. Inger Evensen Andersen (f. 1992)27. Øystein Kydland (f. 1966)28. Åse Synnøve Trondal (f. 1949)29. Steinar Ostermann  (f. 1954)30. Irene Holmstrøm (f. 1980)31. Karl Fredrik Lundberg (f. 1956)32. Gry Bjerke (f. 1974)33. Martin Håkonsen Skjulestad (f. 1966)34. Liv Andersen (f. 1946)35. Jonny Ingebrigtsen (f. 1957)36. Maria Fernandez Torp (f. 1974)37. Jan Askeland (f. 1945)38. Saga Hermina Hersema Engdahl (f. 2004)39. Tor Jacobsen (f. 1945)40. Silje Vanessa Samuelsen (f. 1974)

I en kommentar til valglista sier ordførerkandidat Robert Cornels Nordli:«Jeg takker representantskapet for tillitten som er vist meg og de øvrige kandidatene som er satt opp på valglista vår i dag. Jeg er veldig ydmyk og motivert for å gå på en ny periode sammen med et knallsterkt lag med både rutinerte og mer nye politikere. Vi kjenner Arendal godt, og vi har fått til veldig mye i de to periodene jeg har vært ordfører. Men vi står foran store utfordringer også i kommende valgperiode, og vi håper velgerne ser verdien av et bredt forankret politisk parti som alltid tar ansvar for å finne gode løsninger sammen med øvrige partier i bystyret i Arendal. Derfor håper vi på velgernes tillit, slik at vi kan få fullført de mange gode prosessene vi har satt i gang».

Nytt valgprogram 2023-27Representantskapet i Arendal Arbeiderparti har i dag også vedtatt et nytt program for neste valgperiode, 2023-27. I valgprogrammet har vi vektlagt det som for oss er det mest sentrale for kommende valgperiode: Sikre gode kommunale tjenester samtidig som vi skal legge til rette for videre utvikling av kommunen, både gjennom å etablere nye arbeidsplasser og å øke takten i boligbyggingen.

Programmet viser at Arbeiderpartiet har en forsterket tro på fremtiden og det lister opp en rekke tiltak for hvordan vi vil videreutvikle kommunen bla gjennom å:- få flere i arbeid – bla gjennom kompetanseheving, inkludering og satsing på hele stillinger- tiltrekke oss flere nye, grønne næringer- forsterke klimasatsingen: få Arendal til å bli Norges første klimanøytrale kommune- bygge ny infrastruktur til industriområder, Arendal havn og på hovedveinettet- videreutvikle Arendal sykehus som stort akuttsykehus- bygge flere boliger og gjøre veien inn til boligmarkedet lettere for førstegangsetablerere- foreta en sosialt rettferdig fordeling av godene og drive en aktiv fattigdomsbekjempelse

I en kommentar til programmet sier ordførerkandidaten:«Det nye partiprogrammet er vår plan for å videreutvikle Arendal. Det er et offensivt program som viser at vi må øke taktskiftet for å kunne løse de mange utfordringene kommunen står foran de neste fire årene. Samtidig skal vi ivareta innbyggernes behov gjennom å styrke fellesskapsløsningene. Jeg mener det nye programmet beskriver på en god måte hvordan dette kan gjøres.»