Tidenes næringslivssatsing

- Det vi nå ser utspille seg i Arendal må være tidenes næringslivssatsing. Dette sier en engasjert næringsminister Jan Christian Vestre når vi ber han beskrive hvordan Arendal posisjonerer seg for det grønne skiftet med stor batterifabrikk, ammoniakkfabrikk, utvidelse av havna – og mye mer.

Næringsminister Vestre og ordfører Robert med Nils Johannes Nilsen

«Det er historiske dimensjoner over det som nå skjer i Arendal. Den kjente arendalitt og industrigründer Sam Eyde hadde vært stolt over den utviklingen som nå skjer. Det er til stor inspirasjon for hele Norge, det er viktig for Norges og ikke bare Arendals omstilling.

Og dette er ikke minst båret frem av din partikollega, ordfører Robert Cornels Nordli?

«Ja, Robert har virkelig stått i spissen for dette, han må jo være en av verdens beste ordførere som har klart å få til den optimismen, klart å skape tillit for offentlig-privat samarbeid. Han har tatt næringslivet inn, lyttet, turt å tenke stort og brukt hele kommunens verktøykasse. Han har satset, fått med seg folk, skapt investeringer i milliardklassen og med store muligheter for videre vekst. Det er rett og slett forbilledlig».

Det var litt av en attest?

«Ja, og den står jeg ved. For dette er legemliggjøringen av Arbeiderpartiets mantra om å skape og dele, fordi verdiene må skapes før de kan deles. Og det er Arendal et levende bevis på. Så derfor er det veldig viktig at den positive utviklingen vi har sett får fortsette med uforminsket styrke og med like stort engasjement. Det vil være helt avgjørende for at vi kommer i mål med de store satsingene vi har satt i gang sammen.

Så jeg håper velgerne virkelig har lagt merke til hvor utrettelig ordføreren har jobbet på vegne av både byen sin og landsdelen inn mot nasjonale myndigheter for å få opp tempo og få mer kraft bak politikken. For de utfordringer han har presentert for oss, er blitt hørt og det har i stor grad vært med på å legge premissene for den nasjonale næringspolitikken. Så den første batteristrategien som vi la frem i fjor sommer er i stor grad basert på innspill fra Robert og erfaringene som er gjort i Arendal».

Så vil du si at byen vil være godt tjent med at vi får beholde Robert som ordfører også i neste periode?

«Ja, absolutt. Det finnes ikke noen bedre ordfører som virkelig har stått på, vært visjonær og har tenkt stort. Men har også klart det som jeg mener er det viktigste i politikken: Gjennomføre planer og vise til konkrete resultater. Og nå snakker vi bare om næringslivspolitikk. For det er en haug med ting som Robert og Arbeiderpartiets gruppe i bystyret har levert på de siste fire årene».

Hvordan kan vi best videreføre den gode dialogen mellom kommunen og sentrale myndigheter og ikke minst med deg og ditt departement for å sikre en fortsatt god næringsutvikling i Arendal?

«Det handler om å fortsatt jobbe målrettet og smart, ikke bare inn mot nasjonale myndigheter. Og Robert har jo hatt en europeisk dialog og med store internasjonale konsern. Da må man bruke hele verktøykassa. Og det er jo det som gjerne skiller Arbeiderpartiet fra de andre partiene; vi tror på en aktiv næringspolitikk. For vi mener at ikke markedet alene skal sørge for omstilling og nye arbeidsplasser, verdiskaping og vekst. Det er gjennom et offentlig-privat samarbeid hvor vi ser at konkrete, jordnære prosjektet kan settes ut i livet – det er da vi faktisk skaper forandring», avslutter næringsminister Jan Christian Vestre.