Jonas Gahr Støre lytter til Morrow og Arendal kommune på batterifabrikktomta i Arendal.

Vei fra havna til batterifabrikken: Takk for at dere støttet oss!

I dag er det all grunn til å rette stor takk til de som har stått på for å få statlig støtte til den planlagte veien mellom Eydehavn og Eyde Energipark. Sammen har vi klart å få nasjonale myndigheter til å høre på oss og innse betydningen veien har – både for den videre industri- og næringsutviklingen i Arendal og for trafikksikkerheten og bomiljøet i østre deler av kommunen.

Ordfører Robert Cornels Nordli på batteritomta

En glad ordfører takker alle som har bidratt til finansiering av ny vei mellom havna og batteritomta i Eyde energipark.

Nyheten om at det i åres statsbudsjett er satt av penger til den nye fylkesveien mellom Eydehavn og Eyde Energipark ved E18, er svært kjærkommen. Veien er en viktig forutsetning for realiseringen av batterifabrikken og framtidig næringsetableringer knyttet til denne veien. Dette vil gi mange positive ringvirkninger for byen og regionen vår. Beslutningen om å gi statlig støtte til denne veien er et resultat av en tverrpolitisk innsats fra både lokale og regionale myndigheter. Jeg vil rette en stor takk til alle som har bidradd til å realisere dette.  For industrien og ikke minst for trafikken til og fra Arendal Havn er det svært viktig at tungtransporten og framtidig transportløsninger ledes bort fra Kystveien og ikke kommer i konflikt med bomiljøer og myke trafikanter i en egen veitrase. Når vi nå får finansiert den nye fylkesveien til E18, vil trafikken fra havna om ikke lenge kunne ledes trygt videre via riksvei 410 til Eyde Industripark og til nye E18 for påkobling ved krysset til Eyde Energipark.  Dermed unngår vi at tungtrafikken fortsatt må kjøre Kystveien mot Arendal, en veistrekning som absolutt ikke er dimensjonert for slik trafikk. Det samme gjelder veien videre østover mot Strengereid. På samme måte som for Nesgata på Eydehavn finnes det her bomiljøer og myke trafikanter som vi må og skal ta hensyn til.  Nå kan vi feire nyheten om at Kystveien ikke vil forbli en trailervei. Derfor vil jeg si en stor takk til dere som har vært med på å få til dette, og stor takk til sentrale myndigheter for at dere hørte på oss!  Robert Cornels Nordli Ordfører

Arendal kommune