Vi trenger en Arendalsstandard for skolene i Arendal

- Vi i arbeiderpartiet tror på en ny retning for skolene våre, hvor tillit ligger i bunn. Tillit til yrkesgruppene, samt en styrket, tverrfaglig grunnbemanning inn i skolen. For å få det til, trenger vi blant annet en omorganisering av den spesialpedagogiske undervisningen.

Jelena Høegh-Omdal

Dette sier Jelena Grønlund Høegh-Omdal som er nestleder bystyrets komite for oppvekst, og hun legger til: «Økt kvalitet i skolen er noe vi folkevalgte har jobbet med i denne perioden, spesielt gjennom sak «mindre spesialundervisning- inkluderende praksis» som er svar på flere av våre bestillinger på politiske saker i komite for oppvekst. Saken ble vedtatt i maimøtet i bystyret, og vil være et viktig arbeidsdokument i perioden som kommer».

Sammen med ordfører Robert Cornels Nordli har Jelena sammenfattet noen konkrete punkter som hun tror vil hjelpe oss mot målet om en bedre skole, en skole hvor alle skal bli sett, hørt, oppleve mestring og trygghet hver dag.

Her er aksjonspunktene hun trekker frem på veien mot en ny standard for skolene i Arendal:

  • Vi legger til grunn tillit til yrkesgruppene i skolen. 

Dyktige lærere som har tid og tillit til å følge opp hver enkelt elev, er forutsetningen for en god skole. Arbeiderpartiet vil innføre en tillitsreform som fjerner unødvendig rapportering og byråkrati for de ansatte og gir dem mer tid til læring og oppfølging av elevene. I tillegg legger vi til grunn at fagpersonen kan sin jobb, og er den beste til å vurdere metode og innhold i sin undervisning.

  • Helsesykepleier skal være til stede på hver skole, hver dag

Helsesykepleiere skal være et fullverdig medlem av kollegiet, være synlig og tilgjengelig for elevene og kunne veiledede de andre yrkesgruppene med sin kompetanse.

  • Det skal være en spesialpedagogisk koordinator i full stilling på hver 1-7 skole, og på alle ungdomsskolene våre

Vi mener alvor med tverrfaglig samarbeid, og ønsker å få ned andelen spesialpedagogiske vedtak i arendalsskolen. Spesialpedagogisk koordinator vil i en større stilling enn i dag ha mer tid og frihet til å organisere, teste, og hjelpe enkeltelever, lærere og fagarbeidere i skolehverdagen. Flere vil kunne få lavterskeltilbud ift. lese- og skriveopplæring før et spesialpedagogisk vedtak blir nødvendig. Flere øyer, ører og hender er viktig.

  • Det skal være sosiallærer på alle 1-7 skolene, og på alle ungdomsskolene våre

Sosiallærer har en viktig jobb for enkeltelever og det psykososiale miljøet i klassene våre. Vi trenger dem, og at de blir enda mer synlige på skolene våre.

  • PPT (pedagogisk psykologisk tjeneste) skal være til stede ute på skolene våre hver dag

PPT har en viktig rolle i å bistå ledelse og spesialpedagogiskkoordinator med rådgivning og veiledning av undervisning, og tilpasset opplæring. Det må være fokus på økt forebygging av spesialundervisningsbehov og bedre tilpasset undervisning. Dette forutsetter tett samarbeid med skolen.

  • Vi skal jobbe for at Arendal oppfyller kravene om at de fleste elevene skal ha to lærere i hver klasse (Dovremodellen)

Økt grunnbemanning i skolen vil sørge for at flere vil bli sett, hørt og ivaretatt hver dag. 1 som føler seg utenfor er for mye. Alle elever skal føle trygghet og møte mestring og utfordring hver dag. Med økt tverrfaglig innsats, økt grunnbemanning, og flere øyner, ører og hender så tror vi på et kvalitetsløft med mer trygghet, mestring og læring i skolene våre. 1+2 klasse skal ha 2 lærere per klasse. I resten av skolen skal det være minimum en lærer på 12 elever i de skriftlige fagene.